Fumar pejudica tu salud oralEl consum de tabac és un dels hàbits més perjudicials per a la salut. Està relacionat amb diferents tipus de càncer i patologies cardiopulmonars de diferent índole, entre altres malalties greus.

El mecanisme d’acció del tabac és tant a nivell local, a causa de la irritació de les mucoses produïdes pel fum, com a nivell sistèmic, a causa de l’alteració de les defenses de l’individu.

Les lesions que es produeixen són degudes a la seva composició de més de 4.000 toxines entre les que s’inclou la nicotina, el monòxid de carboni, nitrosamines, benzens, aldehids i cianur d’hidrogen.

Aquestes substàncies també produeixen alteracions dels teixits de la cavitat oral:

· Lesions orals precanceroses: Leucoplàsia, eritroplàsia o queratosis.
· Càncer oral: carcinoma de cèl·lules escamoses o carcinoma berrugós.
· Malalties periodontals: augment del dipòsit de placa i càlcul, isquèmia, recessió gingival o pèrdua òssia alveolar.
· Càries radicular.
· Periimplantitis i mucositis.
· Halitosi.
· Alteracions del gust.
· Tincions de dents i restauracions.

El tabaquisme influeix en la salut oral de l’individu, afectant negativament el resultat de gairebé tots els procediments terapèutics realitzats en la cavitat oral.

A més, el seu efecte és dosi depenent, ja que l’efecte produït depèn de la quantitat de tabac consumida.

ALTERACIONS ORALS PRODUÏDES PEL CONSUM DE TABAC

A) MALALTIA PERIODONTAL O PERIODONTITIS (anomenada vulgarment “Piorrea”)

La malaltia periodontal és una patologia de la cavitat oral que cursa amb una inflamació de les genives normalment causada per acumulació de placa que va associada a una pèrdua irreversible de l’os de suport de la dent.

A causa de l’efecte del consum de tabac en les defenses de l’individu, un pacient fumador té molt més risc de patir periodontitis i pèrdues dentals que uno no fumador.

A més, està demostrat que en els pacients fumadors es produeix un major acumulació de carrall o “tosca”.

La nicotina disminueix el sagnat de les genives a causa del seu efecte d’estrenyiment dels vasos sanguinis, la qual cosa pot emmascarar la patologia i fer creure al pacient que les seves genives estan sanes, encara que no sigui així.

B) PERIIMPLANTITIS I PÈRDUA DE L’IMPLANT DENTAL

La periimplantitis és una inflamació de la geniva que cursa amb pèrdua irreversible d’os de suport al voltant de l’implant dental.

Els pacients fumadors i amb mala higiene oral tenen més risc de patir aquesta malaltia per la qual cosa hem de ser conscients que l’implant s’ha de cuidar encara més que la dent.

A més, està demostrat que els pacients fumadors tenen més risc de perdre precoçment un implant dental ja que el procés d’integració de l’os a l’implant es pot veure alterat. Aquesta alteració pot estar relacionada amb la deficient cicatrització que produeix el tabac després de qualsevol cirurgia.

C) CÀNCER ORAL I LESIONS PRECANCEROSES

El consum de tabac està relacionat amb el carcinoma de cèl·lules escamoses o càncer oral. Els pacients fumadors tenen de 3 a 5 vegades més risc de patir càncer oral que els que no ho són. Aquest risc és encara més gran si va associat a un consum abusiu d’alcohol.

Les lesions precanceroses solen ser blanquinoses i poden aparèixer en diferents parts de la cavitat oral com poden ser la llengua, els llavis, el sòl de la boca, la cara interna de la galta, la geniva o el paladar.

Espanya és el país d’Europa amb major incidència d’aquest tipus de càncer pel que és realment necessari estar alerta a la detecció precoç d’aquest tipus de patologies.

CONSIDERACIONS FINALS

El millor consell que se li pot donar al pacient és deixar de fumar.

Així doncs, el paper d’un bon odontòleg és de vital importància per a tractar de motivar els seus pacients a reduir i/o abandonar de forma definitiva el consum de tabac.

Dr. Pol Abellaneda Pérez
Odontòleg – col. 7.211